イランの震災被災地の教職員の方々へ
今回の震災に心からお見舞い申し上げます。私は、福岡の公立小学校に勤務する木原拡茂と申します。私も9年前、阪神の大震災で弟の家族が犠牲になり、生き残った二人の女の子(当時7歳と12歳意)を、被災地から遠く離れた私の家庭に引き取って現在に至っています。ですから、御地での悲痛な状況は決して他人事ではありません。特に、私は、自分自身の経験から、この天災で家族を失った子供のことが心配でなりません。イランの先生たち、どうぞ、身内を失って悲嘆の中にある子供たちを助けてあげてください。私の家庭での経験をもとに、今すぐ先生たちにお伝えしたいことがあります。子供のケアに少しでもお役に立てれば幸いです。 |
1. |
大切な家族を失った子供たちは今、地震と余震の恐怖、家族喪失の悲嘆、そして外気の寒さにおびえているに違いありません。茫然自失の状態でしょう。その中で、大きな子で泣き喚いている子がいるはずです。どうぞ、たっぷりと泣かせてあげてください。多くの大人たちが(私もそうでしたが)「泣くのをやめよ」と言います。怖かったことは「忘れよ」と言います。しかし、これは間違いでした。忘れることができるはずもなく、泣かずにはいられないのでした。大人たちは目の前の困難を打開するために、泣くこともできず、我慢して頑張ります。しかし、子供にはとうていできないことです。大人にできることは、今は、励ましではなくて、同情しかないでしょう。心行くまで泣かせてあげることです。一人ぼっちで泣かせるのではなくて、傍らにいて、一緒に泣いてあげること。これが一番大切なことで、かつ、これしかやってあげることはないようです。実際には、泣いて泣いて涙が枯れることによって、気持ちの中にいくらかのスッキリ感が生まれるようです。 |
2. |
意外なことですが、全然涙を見せない子がいます。一見元気なように見えるため、大人たちは安心してしまいそうです。しかし、これも大人の誤解です。あまりの悲しさの中で、事実を正面に受け止めることができないため、一種の自己防衛反応が働いた結果ではないでしょうか。彼や彼女は、悲しい表情を見せないだけでなく、喜怒哀楽のすべての表情を閉じてしまいます。ところが、何かのきっかけで、激しい泣きのバーストが起こります。その時は、彼や彼女の無感覚や無表情からの快復の兆しと理解して、大人は傍らにいて一緒に泣いてあげることが大切です。 |
3. |
無気力な時間が長く続きます。このような時に、あまり元気快復を急がせない方が、後々のためにもいいようです。大人の焦りに反比例して、子供の快復には時間が余計にかかるようです。このような時期、よく言われることですが、沢山絵を描かせてあげるのがいいようです。思い切って(大人には勇気がいるのですが)、地震で家がつぶれた様子や、家族が亡くなった時のようすなどを、子供の印象のままに描かせるのは悪いことではありません。大切なのは、その絵の説明を大人たちがしつこく尋ねないことです。見せたくないという絵もいっぱい描かせて、自分の秘宝にさせておいてもいいでしょう。子供たちは思いがけない絵を描きます。阪神の場合には、”黒い虹”を描いた子がいました。絵に表れる子供の奥深い心象を理解(または想像)してあげることで、子供は負の心象を発散し・整理していくもののようです。決して、絵に書き直しを命じたり、修正を求めたりしないことです。子供たちの絵は、心の記録です。震災の混乱の中で紛失することがないように大切に保管してあげてください。 |
4. |
子供のケアに当たられる先生たちご自身の問題です。人のケアには相当のエネルギーが必要です。ご自身の心身の健康に十分ご留意ください。阪神の場合、全国からたくさんのボランティアが集まって、子供のケアに当たられました。しかし、何しろ遺児が多数であったこと、そして、その頃は未だ遺児のケアについての十分なノウハウが確立されていなかったことが重なって、誠心誠意働かれた多くの人々が疲れ果ててダウンされました。その結果、「カウンセラーのためのカウンセラー」が必要になりました。子供のためとは言いつつも、決して無理をされませんように。先生の心身の健康は、実は子供たちの健康回復のために絶対不可欠のものですから。 |
御地は今、水道・電気などのライフライン、衣食住の確保、治安の維持等々、混乱の中に奔走されていることと思います。その中に子供が細い命を生き延びています。どうぞ、その子供たちの救済に、私たちの9年前の先行経験を役立ててください。私たちにはたくさんのお金や物資をお送りする力はありませんが、同じ教職にある仲間に、情報(私たちの経験)をお送りすることができます。JEARNを通して必要な情報をお求めください。 |
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(木原拡茂) |
Dear Teachers in the devastated area in Iran
I was so sorry to hear the news about the earthquake disaster. My name is
Hiroshige Kihara. I’m working at the public elementary school in Fukuoka prefecture. I’ve been raising two nieces who survived the Great Hanshin Earthquake 9 years ago. They were 7 years and 12 years old at that time. Therefore, your heartrending situation is not only your problem. I can’t help but be worried about the children who lost their families in the disaster. So please help those who are in the great sorrow. Here, I have things to tell you from my experience. I hope my suggestions will help in the caring for the children. |
1. |
The children who lost their dearest families must be scared by the earth quakes, the minor quakes, and the cold in their sorrow. They are probably petrified right now. There should be some children who are crying and screaming. Let them cry as much as they want. Many adults would say "Stop crying." Or, "Forget about it" in regard to the things that scared you. I also used to say things like that. However, this is wrong. Children can not forget what they experienced. They can't help but cry. Adults can manage to get over difficulties, but this is impossible for children. What adults can do for the children now is to sympathize with them. You should let them cry as much as they want. Don't leave them alone, cry together. This is the most important thing and there is nothing you can do besides this. In reality, children can sort out their feelings by crying and feeling their pain. |
2. |
This may surprise you but some children never drop any tears. The children may seem to be fine by outward appearances, so adults don't take their needs and hurts as seriously. However, this is wrong also. It could be the result of their self-defense because they are so shocked that they can't accept the facts of this devastating experience. They neither show their sadness nor their other emotions regarding delight, anger, sorrow and pleasure. And then suddenly they start crying violently. Adults should take this as a sign of recovery from their insensibility or impassivity. Stay with them and cry together. |
3. |
The children may be spiritless for a while. Don't hasten their recovery because it takes time especially for children. The more you rush, the more time it takes. It seems like a good idea to let them draw many pictures during such a period. It is not bad to encourage them to draw images of their collapsed houses or the members of their families who died in the earthquake. The important thing is not to ask the meaning of those pictures. If they are not willing to show the pictures, let them keep those secret. Children draw unexpected pictures. There was a child who drew a black rainbow from the Great Hanshin Earthquake. The images in the deep heart of the children are shown in the drawings. Children can release their negative images and sort out their feelings by drawing. Adults should try to understand them. Don't ask them to redraw or fix it. Their drawings are the records from their minds. Keep them with care and don't lose them in the confusion of the disaster. |
4. |
Think about yourself and your needs while taking care of the children. You need considerable energy to help people, so please take good care of yourself. In the Great Hanshin Earthquake, many volunteers got together to help children. Since there were so many orphans and it was not well established about how to take care of them, many of the volunteers who worked hard became sick. As a result, they needed "a counselor for the counselor". Therefore, you have to keep in good shape mentally and physically to take care of others. |
I suppose that you are working hard in the confusion to establish the essential lifeline needs such as water, electricity, food, clothing, shelter and security. The children are in survival mode at this moment. I hope our experiences dating as far back as 9 years ago will help you. We can't send a lot of money or supplies to you, but we can share information from our experiences. Please ask JEARN about the information which you need. |
(訳:原まゆ子) |